About Us

Friday, November 10, 2017

(Second Pregnancy) - Pengalaman Trimester Kedua

Alhamdulillah..masuk jer trimester kedua, selain bleeding dah takde, selera makan pun dah makin baik. Memang bertambah-tambah selera. Cuma, masa ni Hb saya selalu low. So, rasa pening kepala dan nak pitam tu still ada. Mula-mula ambik obimin, kemudian tukar kepada zincofer. Tapi Hb still jugak low. Dah makan kurma, jambu batu, delima pun tak naik jugak Hb. Masa Fayyadh dulu Hb cantik je sampai ke sudah. Takde apa-apa masalah. Tapi kali ni memang susah nak naik. last doktor suruh tukar ambik Iberet Folic. barula Hb naik. Tupun takdela banyak mana. 11 lebih saja. hihi..Tapi Alhamdulillah, lepas ambik Iberet + fresh orange Hb maintain je atas 11.

Awal-awal second trimester perut saya tak nampak sangat. Anak first dulu, mengandung masa 15 minggu pun perut dah ketara nampak. Yang kali ni 20 minggu baru nampak. Tupun ada yang tak perasan lagi. Hihi...maybe masa mengandungkan Fayyadh dulu berat saya pun dah overweight, so lagila mudah nampak. Yang kali ni, berat saya kurang dari masa Fayyadh dulu. BMI Normal. Bukan overweight. hihi..

Ni gambar masa 4 bulan lebih ( 18 minggu tak silap). Seronok time ni sebab baru dapat  drive sendiri keluar rumah lepas hilang alahan tak boleh drive kereta. Jadi working at home mom (WAHM) masa mengandungkan anak kedua. So, memang banyak masa untuk diri sendiri & family. Rasa bosan je keluarla ajak Fayyadh berjalan. Pergi Ikea berdua pun takde hal. Hihi..Masa ni dah rasa bertenaga sikit walaupun kadang2 ada masa selalu juga rasa mual dan pening.



Time raya memang kemain kaw2 saya melantak makan. Masa ni memang selera makan macam apa lagi. Asyik lapar je memanjang. Raya dahla semua makanan best2. Mana tak tergugat iman. Tapi masa perjalanan nak balik raya dekat kampung dengan Balik semula ke Shah Alam memang muntah saja sepanjang jalan. Kepala pun pening dan sakit. Siksa juga masa ni. Huhu..

gambar raya 2017. masa ni baru 16 weeks pregnant

Masa second trimester pun 2x kena repeat minum air gula sebab berat naik lebih dari yang dibenarkan. Tapi Alhamdulillah, dua2 test takde GDM. Ada yang naik 2kg dalam masa sebulan. Paling teruk, ada 1 masa tu naik 5kg dalam sebulan. Bahana suka makan lewat malam & suka makan benda-benda manis. Tengah malam tu dah selalu sangat jadi cepat lapar. Kadang ajak husband keluar makan roti canai, mee bandung la, nasi lemakla..hahaha. Husband tukang melayan je padahal dia selalu jugak cakap suruh control sebab takut baby besar kan. Tapi sebab isteri kelaparan, diturutkan juga kehendak tekak isteri. Benda manis pun saya craving teruk. Padahal saya bukanlah jenis yang suka makan manis-manis sebelum ni. Kek & coklat apatah lagi. Tapi kali ni, sangat suka makan benda manis.  Aiskrim pun suka. kuih muih yang manis semua saya nak. Bubur pun. Sampai bila dah naik berat 5kg dalam sebulan tu, doktor siap bagi plan diet lagi dekat saya. Hihi..dan masa tu baby pun nampak besar 2 minggu dari EDD. Sebabkan risau, terpaksala control diet masa ni walaupun ada masa susah jugak nak control kehendak tekak ni. Biasa weekdays saya diet sikit, weekend akan makan juga apa yang saya teringin nak makan cuma terkawal. Alhamdulillah..lepas tu berat naik ok ikut bulan. Berat baby pun dah ok ikut weeks.

Masa second trimester pun dua kali saya demam, batuk dan selsema. Terpaksa tahan tanpa ambik ubat. Guna kaedah tradisional je nak redakan sakit. Kepala pun selalu sakit tambah2 kalau cuaca panas. Tapi Alhamdulillah bila masuk 6 bulan semua dah ok. Satu lagi, kerap sakit bahagian pelvik. Doktor cakap kurang kalsium, so lepas tu selain dari minum fresh milk, saya ambik juga pil kalsium. Barula rasa ok sikit. kalau tak, nak berjalan pun kadang rasa sakit sangat padahal perut bukanla besar mana lagi. Masa Fayyadh dulu saya tak pernah kena pedih ulu hati, tapi kali ni ada bebrapa kali jugakla kena masa second trimester. Ada sekali tu siap pedih berdengung sampai ke telinga bila makan benda pedas. Dada selalu rasa sakit macam terbakar. Dr suruh ambik gaviscon dan kurangkan makan yang pedas-pedas. Tapi mujurla tak kerap sangat jadi. Huhu..

Apapun, second trimester ni walaupun ada juga masalah tapi still ok compare dengan first trimester. Mengandung kali ni awal2 rasa malas ya amat dan kuat tidur. hahaha..entahla. Jauh beza masa mengandungkan fayyadh dulu rasa aktif je gerak sana sini. kali ni macam lemau, cepat penat dan malas. Bila dah duduk rumah tak kerja lagi la. Petang je mesti nak tidur. Sebab kadang-kadang malam susah nak tidur sebab baby paling aktif bergerak masa malam. Apapun, semuanya adalah pengalaman yang berharga untuk dikenang. Lain anak,lain pengalaman mengandung. Tapi semua tu adalah kenangan yang berharga untuk kita sebagi ibu. Sebab tu, saya still buat pregnancy diary untuk anak kedua ni. Dapat Update progress setiap minggu.

Ok, itu je nak tulis pasal pengalaman second pregnancy ni. In sha Allah, nanti saya update pengalaman 3rd trimester pula. Mujurla ada pregnancy diary, so senang nak recall balik apa yang dah lalui. Hihi..Kena tulis juga dalam blog ni sebab masa Fayyadh dulu saya rajin update dekat blog. Untuk si adik, kenala update juga. Bagi sama adil.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen!