About Us

Thursday, September 3, 2015

Kerja Full time. Berniaga Part time.

Sebenarnya, tak pernah terfikirpun nak buat bisnes. Sebab dah kerja fulltime. Dah ada fixed income setiap bulan. Lepas tu rasa macam tak pandai sangat nak berbisnes. Dulu, minat pun takde. Tapi, takdir Allah mana kita tahu kan. Bila dah mula terjebak dalam bisnes ni baru rasa seronok. Baru minat tu datang. 

Dah dekat 3 tahun saya dalam bisnes sewaan veil.Dari sehelai je veil saya sewakan, sekarang saya dah ada 10 helai veil yang saya buat untuk sewa. Alhamdulillah sangat. Tak sangka dari suka2 je DIY veil nikah dulu, lepas tu boleh jadi sumber rezeki. In sha Allah, selagi ada kemampuan & permintaan, saya akan terus sewakan & tambah lagi koleksi veil. Tapi buat masa ni, saya hanya terima sewaan veil saja. Untuk tempahan, saya belum ready lagi sebab kekangan masa melainkan pelanggan buat tempahan paling kurang 3 bulan awal. Yang tu saya akan pertimbangkan.

Online bisnes saya, By Adeenda pun dah hampir setahun beroperasi. Alhamdulillah..sambutan pun mengalakan. Ingat lagi masa mula2 nak start bisnes jual bedung & barut baby, macam2 saya fikir. Ada ke orang nak beli? sempat ke nak bahagi masa? dengan kerja office lagi, bisnes lagi. Macam mana nak promote? macam-macamla......tapi Alhamdulillah, dengan izin Allah, dengan dorongan husband & kawan2 saya beranikan diri mencuba.

Disebabkan saya kerja, saya just beli kain je. Untuk jahit barut saya hantar tailor. memang saya tak jahit sendiri sebab faktor masa & saya tak terror pun bab menjahit ni. Hihi.... Kerja saya cuma jual. Veil pun saya jahit bila ada kelapangan masa. Urusan pos memang husband banyak tolong. Mostly pos barang customer banyak dia yang buat. Cuma kadang2 kalau dia busy je saya yang akan pos. Tupun tak ganggu time kerja saya sebab saya akan gi pos barang pagi before masuk kerja. Pos office pun dekat jer dengan office.

Sekarang ni, saya tak rasa terbeban pun buat dua kerja dalam 1 masa. Kalau time dekat office, memang fokus kerja office. Saya takkan jumpa customer nak cod barang ke apa time office hour. Tapi whatsapp semua tu saya reply. Tupun time free. kalau tengah busy buat kerja office, kejar dateline, pergi meeting memang lambat la saya reply. Tapi kena minta maaf siap2 dekat customer la. Banyak customer yang faham kalau kita layan elok2. Lagipun bila buat bisnes part time ni bukan sepanjang masa nak kena jawab mesej customer. Bila ada order adala. So..ok je. Sikitpun tak ganggu waktu kerja. Bisnes online saya bukan besar. Ada customer yang sudi beli pun dah cukup Alhamdulillah.. =)

Cuma bab promosi je saya kurang. Sebab kekangan masa. Kalau ada masa free baru promote. Tupun sebab sama2 buat dengan husband, so ada masa dia akan tolong iklankan. Fokus utama kami tetap family, kemudian kerja dekat office. Lepas tu baru bisnes. Sebab part time je kan. Kalau tengah busy gila2 dengan kerja  kadang 1 bulan saya tak sempat nak promote or update apa2. Tapi saya percaya rezeki tu memang dari Allah swt. memang saya berserah pada rezeki masa tu. Bila kurang marketing, tapi tetap ada customer yang still order, memang semuanya rezeki dari Allah.  Alhamdulillah...

Saya belum terfikir nak berhenti kerja buat masa ni. Tapi bisnes ni sebenarnya saya buat sebagai backup plan if satu hari nanti saya terpaksa berhenti kerja. Sebabkan kerja husband akan bertukar2 tempat, dan sayapun akan ikut mana jer dia pergi, so bisnes ni sebagai backup la. Tapi nak teruskan bisnes yang sama atau try bisnes lain bergantung pada keadaan. Cuma, time tu saya dah ada pengalaman dah dalam bisnes. So, tak rasa kekok nak mulakan. Pernah husband buat lawak, kalau saya berhenti kerja nanti ikut dia pindah,dia suruh saya niaga "nasi kak wok" jer. Hahaha...macamla terror sgt nak masak. tak taula masa ke depan macam manakan. Kita just merancang je. 

Sekarang nipun saya rasa ramai je yang kerja full time tapi ada part time bisnes. Yang penting kena pandai bahagi masa je. Mana yang patut jadi priority dulu. Dalam hal ni, memang perlukan sokongan husband. If dapat buat bisnes sama2 lagi best. Sebab kita lebih memahami & boleh tukar2 idea. Cuma, saya lebih suka bisnes kecik2 macam ni jer yang tak ganggu masa family & kerja dekat office. Yang kita urus sendiri & buat secara santai.


2 comments:

  1. Batul tu imah...selamat maju jaya..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah perniagaan Imah makin berjaya..Ingat dulu Imah tanya pasal kat mana nak beli kain.Good Luck! Semoga Allah murahkan rezeki awak lagi..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!