About Us

Tuesday, June 16, 2015

Ramadhan Datang Lagi.



Alhamdulillah…..semakin dekat bulan ramadhan. Sekejap je masa berlalu kan. Hope bulan Ramadhan tahun ni dapat lalui dengan jayanya. Dekat radio Ikim. Fm rancak topic pasal sambutan Ramadhan sejak seminggu dua ni. Apa yang dibincangkan dan jadi isu dekat Ikim.Fm tu memang sampai jugaklah ke hati ni. In sha Allah, dah berazam nak buat yang terbaik.

Persiapan untuk bulan puasa ni untuk keluarga kecil kami sederhana saja. Sama macam puasa sebelum ni, untuk sahur & berbuka akan masak sendiri. Sekarang ni nak mudah kerja, saya buat list apa nak masak sepanjang weekdays (hari bekerja). Since bawak bekal je pergi office, bila buat list siap2 menu untuk 5 hari memang senang kerja. Pasal ni saya akan cerita di entri lain. Lauk & nasi memang saya masak tapi kuih selalu beli.  Weekdays menu simple2 saja. Yang mudah & ringkas. Weekend je yang saya akan buat kuih.  Rasa tahun ni sama jugak kot. Hihi..

Menu yang simple minggu ni. Khamis & Jumaat saja menu untuk puasa.  List ni tampal dekat dapur. Senang! Menu untuk Fayyadh pun saya buat macam ni. Sama jugak menu untuk bekal ke office. Setiap kali weekend saya akan tulis apa menu nak masak untuk next week.


Bab persiapan rohani, berazam untuk buat lebih baik dari sebelumnya. Hope dapat kawal sikap2 yang negative  supaya tak mencacat celakan pahala puasa. Hope “istiqamah” tu lekat betul2 dekat hati. Susahnya nak beristiqamah. Banyak dugaan & cabaran. Hope Ramadhan kali ni dapat bawak perubahan yang positif & berkekalan. Amin..

Bila datang Ramadhan, memang automatic teringat dekat family sendiri.  Rindunya….Rindu nak sambut & berpuasa sama2. Dulu bersahur dengan family, mak yang kejutkan. Bangun, cuci muka terus makan je. Sekarang dah ada family sendiri kena prepare sendiri untuk bersahur. Paling penting, kena make sure bangun awal. Hihi..
Ok korang. Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak. Semoga Ramadhan kali ini bawak beribu keberkatan untuk kita semua. Saya mohon maaf kalau ada salah & silap sepanjang saya menulis dekat sini.
Selamat berpuasa!


4 comments:

  1. Saya ingat saya sorang jer yang buat plan menu..Hihihi..rupanya ada orang jugak buat...hihihi..

    ReplyDelete
  2. selamat berpuasa.nnti share la resepi2 dibulan puasa jugak kot jadi inspirasi masak2

    ReplyDelete
  3. Rindu kt family kn..
    llu kt rumah family dabel keseronokan kan..
    slmt menyambut Ramadan imah n family

    ReplyDelete
  4. wahh siap ada planmenu camni..bagus2..rajinn imah.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!