About Us

Tuesday, November 4, 2014

Macam Mana Nak Kurus Lepas Bersalin? Ini Pengalaman Saya !


Dulukan before bersalin memang rajin google sana sini cari tips macam mana nak kurus lepas bersalin. Risau kemain sebab masa pregnant memang badan naik bagi di pam-pam. Hehe..perut besar. Dengan badan serupa dinasour dah. Ada kawan gurau2 panggil saya dinasour! hahaha...Saya tak pernah share gambar pregnant dekat Fb, Ig semua. dekat blog pun takde yang nampak perut sangat. Sebab husband tak bagi expose gambar mengandung. Satu lagi sebab rasa diri buruk sangat rupa masa pregnant. Orang cakap mengandung anak lelaki muka berseri...tapi saya terbalik! muka sememah..kusam. Jerawat kecil penuh dekat dahi. Hihi..bab gemuk jangan cakap, memang juara!

Tapi, before pregnant, lepas kawen pun memang berat badan saya bertambah 12 kg! masa mengandung naik lagi 15 kg! Memang muka dah serupa pau! boolat...hihi..

before pregnant, berat saya 69 kg tau! bocor rahsia dekat sini sebab nak share experience. memang gemuk time tu. Makan tak ingat dunia. Masalah hormon sama. Huhu...Masa pregnant, 2 hari before deliver berat saya 84kg!!!! Besar kemain. Tak caye? Meh tengok gambar bawah ni.


Kiri- gambar masa pregnant. Kanan- Gambar sekarang. Pakai baju yg sama!






Tak boleh nak feeling2 macam scha dengan liyana jasmay time preggy. Berseri je. saya kusam! badan gedabak. Tapi mujur sihat2 je dan still aktif sampaila hari deliver. Alhamdulillah..

Alhamdulillah..lepas 2 bulan bersalin berat badan saya turun 20 kg! Jadi 64 kg je. kurang extra 5kg dari berat before bersalin. Lepas tu turun lagi 3 kg. so sekarang dah 61-62kg kg. kurus sikit dari before mengandung. Ada lagi 4-5kg kena buang nak balik ke berat before kawen. Huhu..Banyak tuh 5 kg nak buang!

Macam mana nak kurus lepas bersalin?

Saya takde makan product apapun. Just berpantang betul2 masa 44 hari tu. Lepas tu ikut pantang 100 hari untuk setengah sayur dan buah yang berangin. Saya tak strict sangat2. try and error jugak. Cuma saya rasa maybe jaga anak & breastfeeding yang bantu saya cepat turunkan berat badan. Tapi masih bukan kategori kurusla...huhu. tengah usaha nak capai berat before kawen.

Sekarang berat saya BMI dah ok cuma chubby je lagi. hihi..





Sebenarnya, berat kita boleh turun lepas bersalin. Memang tak yah risau!!! dalam tempoh berpantang tu mesti turun.Yang kena risau lepas 3 bulan bersalin. Macam mana nak maintain berat badan balik. Sebab banyak yg naik balik berat lepas 100 hari tu. hihihi...sbb dah leh makan macam2.hihi..

Doakan saya kurus tau! hihi..

12 comments:

  1. risau kalau stop breastfeed badan kene pam je :((

    ReplyDelete
  2. seronoknye kurus balik...tgh usaha lagi ni

    ReplyDelete
  3. jeles kak imah!!!!!!!!!!!!!!!.... nok etek.... hehehehe. Doakan sy boleh jadi mommy juga ye :)

    ReplyDelete
  4. Saya turun sampai 10kg..lagi kurus dari sebelum pregnant..

    ReplyDelete
  5. saya naik 8 kg masa mengandung..sebulan lepas bersalin turun 14 kg...sebulan lepas tu turun lagi 2 kg..padahal makan banyak, antara waktu makan utama mesti makan roti..agaknya sebab bf baby

    tapi lepas baby 4 bulan..berat naik sikit2..sekarang dah naik 4kg semula..padahal dah kurang makan..bf pun masih lagi..sekarang anak dah 8 bulan masih fully bf..tapi saya da tembam balik..betullah awak cakap..nak turun lepas bersalin tu memang senang..nak maintain tu payah...sabo jela

    ReplyDelete
  6. dah kurus tu..nk maintain yang susah..hihi

    ReplyDelete
  7. Ye ye..dah kurus...cik mah pun syukur berat sama mcm sblm preggy...tp lagi kurang...br ank sorang...

    ReplyDelete
  8. sama je berat kita ari sebelum & selepas pregy...tapiiiiiii betul kate imah..nak mantain susahhhh....skrg ank sethn berat naik jd 70++...uwaaaaaa...xtahu dah mcm mne nk kurus balik...:(((((

    ReplyDelete
  9. Terbaik.. Bukan senang nak kurus tetapi kalau guna cara kuruskan badan yang betul. Mesti boleh punya.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!