About Us

Sunday, May 12, 2013

Cerita Rumah Sewa Ke-2 Kami


Lama saya ambik masa nak bercerita pasal rumah sewa ke-2 kami. Masa rumah sewa pertama, excited terlebih. Mungkin sebab itu "rumah pertama" kami lepas sah jadi suami isteri. Even time tu masih PJJ, tapi rumah tulah tempat kami jumpa time hujung minggu.  Rumah  yang bagi saya penuh kenangan manis. Rumah yang bagi saya sudah cukup dengan "kehendak" kami. jauh dari kesibukan & bunyi bising, penuh ketenangan, Jiran2 yang sangat ramah & baik. kawasan yang bersih. Dekat situ jugaklah kami sama2 lengkapkan barang rumah. Seronok.... Then, bila husband dapat job dengan GLC, dalam berat hati from Kulim kena berpindah ke area lembah klang. Automatic apa yang kami rasa dekat Kulim dah xsama dengan sini. Life yang lebih "mahal", banyak tuntutan "kewangan", xboleh nak lari dari bayar toll, traffic jamed and so on. Rumahpun..boleh berangan je nak duduk rumah teres macam dekat Kulim dulu. Hanya mampu "di atas angin". hehe...so, dari rumah atas tanah..mencarilah kami rumah di atas angin.

Masalah pertama dalam pencarian rumah (time kami masih PJJ-saya di kulim & suami menumpang di rumah maksu saya wat sementara di shah alam) ialah bila husband saya xboleh nak pergi survey rumah dekat area lembah klang. tak tahu sikitpun pasal jalan dekat area sini. Sudahlah member pun xada.  Struggle jugak sebab dia baru "nak kenal" jalan dekat sini. Maklumlah..mana pernah duduk KL-selangor ni. Lepas grad, terus keja dekat penang. nak gi office pun pernah tersesat jalan. Pernah nak gi umah kawan dia dekat taman medan, sampai 4 kali kena bayar toll dekat tempat yang sama. Sesat + nervous melampau??? huhu...

Time dekat kulim, sayalah yang jadi tukang call owner umah sewa yang saya cari dekat Mudah. Time tu tension jugak sebab asyik call je mesti rumah dah orang booking. Kena menunggu "pemilihan tuan rumah sewa". Ada paling sadis, kena isi form untuk permohonan sewa rumah. Hm..macam ni pun ada ke? lagi tambah masalah bila xboleh nak suruh husband gi tengok keadaan rumah tu. Tension gak saya. Dia lagilah tension sebb hati & perasaan lansung tak ada dekat sini. dah macam kena culture shock. Time tu hari2 saya kena bagi semangat dekat dia untuk stay dekat sini. dia macam terkejut dengan semua benda yang ada dekat sini. So, saya tak nak tambahkan lagi tension dia.

Bila weekend, saya turun shah alam. Sama2 survey area rumah. Dari shah alam ke bandar pinggiran subang, then ke bukit subang. Tapi husband rasa lagi suka duduk shah alam. Oh! sama dengan saya. Suka sangat2 duduk shah alam. Mungkin dah biasa & saya rasa jalan dekat shah alam ni cantik tersusun walaupun banyak roundabout. heh! Husband cakap senang nak gi keja. naik federal...staright je..lagipun umah maksu saya dekat. kalau dia kena outstation saya leh tumpang umah maksu saya. hehe..

banyak kena pikir time cari rumah sewa ni. Disebabkan bajet rumah sewa harus mengikut kemampuan suami  saya sebab dia yang bayar sewa rumah kami every month & harus jugak consider if saya tak dapat kerja dalam tempoh beberapa bulan mengangur , so income kami hanya dari satu pihak saja (suami saya) untuk tampung perbelanjaan kami berdua. Itu belum campur lagi if saya pregnant time mengangur tu. Kena pikir jugak semua tu. so, setelah ditolak segala perbelanjaan setiap bulan dengan mengambil kira saya tak bekerja, so kami dah tetapkan bajet rumah sewa yang harus kami cari. Sebolehnya saya tak nak susahkan husband. tak kisah if terpaksa stay dulu sorang diri dekat Kulim sementara dapat keja dekat area selangor tapi husband nak jugak saya pindah sebab lepas kes kami 'accident" hari tu dah serik  nak bagi saya stay dekat kulim. Memang banyak kena fikir tambah2 kami sangat2 urgent nak rumah time tu. Tak nak rumah yang jauh dari tempat kerja. Taknak kawasan yang terlalu crowded. taknak umah atas angin yang tinggi2 sebab husband cakap susah nak tengok kereta. Huhu...so, carilah umah atas angin yang maximum tinggi 5 tingkat aje. then, nak umah yang tingkat 1 @ 2. (dasar pemalas nak panjat tangga tinggi2..hehe)

Disebabkan susah sangat nak dapat rumah, saya try tanya ex officemate saya yang pernah duduk area shah alam. Kebetulan dia nak keluar rumah sewa dia hujung bulan 2 sebb dah beli rumah. Time tu saya & husband dah sama2 stress cari rumah, so saya terus booking je umah sewa kawan saya tu tanpa tengok betul2. Tapi saya dah 2 kali pernah gi umah dia. kawasan yang sama time saya menyewa time bujang dulu cuma blok je lain. so..terus contact tuan rumah sewa dan booked. Alhamdulillah...settle masalah.

Alhamdulillah...lepas tu saya xsempat nak mengangur sebab dah dapat keja. Tanya gak husband nak cari rumah lain tak tapi dia cakap xpelah sebab dah janji dengan owner rumah tu. then, dah booking lori. Buatnya tak dapat rumah pulak kan naya. Deposit pun dah bayar. huhu...Then, dia cakap balance yang dia peruntukkan untuk rumah sewa leh tambah dalam akaun  saving untuk beli rumah sendiri nanti. keadaan rumah ok je even banyak lubang2 dekat dinding sikit sebab dulu pernah student menyewa dekat sini. habis dinding umah dia main paku2. haisy...memang tak tahu menjaga rumah orang! Terus owner cakap dia xnak dah student meyewa umah dia. Nak bandingkan umah kami sekarang dengan rumah time dekt Kulim dulu memang banyak sangat bezanya. lebih kecil. Bilik tidur pun just muat2 letak katil. Sebab tu wardrobe letak bilik lain. Bilik yang sama buat ruang solat. Then satu bilik lagi kami buat bilik tetamu. Nak cakap selesa sangat2 tu xlah..tapi bolehlah. Bukan x selesa keadaan rumah tapi xboleh terima keadaan environment dekat luar rumah. pernah cerita kan dlm entri dulu. Tapi lama2 dah rasa boleh terima. Mungkin dah boleh sesuaikan diri kot. Jadi lali. Lagipun sini dekat jugak dengan kawan2 saya. ramai jugak yang menyewa dkt sini. Yang dah kawenpun ada sewa sini cuma blok je lain. Nak gi umah maksu saya pun 5 minit je dari rumah. Parking pun xcrowded. xpernah lagi tak dapat parking  dan xde orang nak double park. hm...ok la kan. Duduk berdua je....

Ni rumah sewa ke-2 kami. sangat2 simple & biasa. Rumah orang baru berumahtangga. huhu....tak ada apa yang menarik pun tapi nilah syurga cinta kami. Nanti leh cerita dekat anak cucu macam mana ibu ayah & atuk neneknya memulakan hidup lepas kawen. hehe.....


keadaan ruang makan & ruang tamu


Ruang tamu. 

Dapur. tetiba baru perasaan ada buah pelam harum manis dekat situ. hehe
bilik tidur yang  kecil. muat letak katil & ada sedikit je ruang dekat sebelah.


Bak kata suami" bersyukurlah dengan apa yang ada. Tak sesak duit setiap hujung bulan & ada duit nak belanja harian, xjadi hamba hutang  & boleh saving itu dah cukup beruntung dah. hidup dekat sini serba serbi perlukan duit. Xboleh nak jimat sangat macam duduk dekat Kulim dulu. Patut bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi ". Alhmdulillah...... Bak kata mak saya " Tak salah bermula dengan kesusahan, sebab kita akan lebih menghargai setiap apa yang kita lalui & korbankan untuk kesenangan hidup masa hadapan".

In sha Allah...suatu hari nanti, moga Allah murahkan rezeki untuk ada zuriat & rumah sendiri. part rumah sendiri mesti kena cerewet & pilih betul2. Walaupun keadaan sekarang yang harga rumah melambung tinggi,mahal melampau-lampau, kami harap sangat yang kami akan jumpa jugak rumah yang sesuai dengan kemampuan & lebih selesa buat kami.



10 comments:

  1. Bestnyaaa. Besar rumah akakkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak besar mana. tapi kira okla utk family yang kecil. hehe

      Delete
  2. Cantik. Pandai Imah hias. Simple tapi cantik. Sy ni kalau bab menhias rumah, asyik fail je. Alhamdullillah kalau dah settle down.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak hias sangat pun Lyn. Imah suka rumah yg simple & xcrowded dgn banyak barang.hehe...

      Delete
  3. Imah cptnye dpt umah.kiter xdpt lagi waaaa.ktne ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat seksyen 7. hehe..ala, imahpun ambik umah tangkap muat je ni sbb xad masa dh nak cari. urgent sgt nk murah time tu.huhu

      Delete
  4. cntik umah imah.. tqah br nk start mendeko umah n mengemas.. byk sgt brang even umah sewa..huhuhu.. nyesal x ltk wadrobe blk lain sbb bilik master umah sewa tqah pon sempitss..nnt de baby lagila rs sempit

    ReplyDelete
    Replies
    1. xcantikla Tqah. Umah bukan ada apa sgt pun. huhu..samela kita. barang time bujang pun dh bnyk walaupun kecik2 je pun. hehe...tula. Imahpun husband yg bg idea wat wadrobe bilik lain sbb bilik kecik. Nak solat jemaah pun xlepas 2 orang bila dh letak katil.huhu...

      Delete
  5. xpela, untuk permulaan kan..ecah plak ddk kt puncak alam...20 min ke shah alam..:) Rumah kami pon kecik jek...cukup la ntk duduk 2 orang sementara waktu ni kan...hehe

    ReplyDelete
  6. rumah tumpangan kami dekat kg bkt naga shah alam sedia untuk ditempah... layarilah http://onlinebookinghomestay.blogspot.com

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!