About Us

Saturday, December 15, 2012

Review: Tutorial DIY Veil Bertandang


veil bertandang saya jenis simple & mudah nak buat. Disebabkan time nikah & reception saya dah pakai veil kain chiffon & shawl, so time bertandang, saya nak kelainan. Saya try pakai veil dari kain net lembut dengan tudung awning (saya tak suka pakai tudung ni dekat luar).

Bahan-bahan yang Diperlukan :


Ni bahan yang perlu ada k. Tolak 2 jenis kain chiffon tu. Yang tu saya pakai untuk DIY baju bertandang



- 1 m kain net lembut. Saya beli dekat Kamdar. Ambik yang bidang 60. Harga 1 m RM 6.80.

kain net lembut


- boarder lace. Yang ni saya beli dekat Kedai Bunga reben. jalan TAR. Ada macam2 jenis boarder lace dekat situ. Saya beli yang ada 2 side harga dalam RM 15 semeter. saya beli 2 m. sebab nak pakai untuk baju dan tudung sama.

boarder lace ni ada 2 side. so, saya gunting dekat tengah dia. so, jadilah panjang sikit.

-Lepas tu pearl. Nak wat camne saya peminat setia pearl,. benda ni harus ad. hehe...

Step:

Sorry sebab tak ambik gambar time tengah DIY hari tu. Tapi step mudah je. kain net tu gunting bentuk bulat macam dekat bawah ni. Saiz agak2 sesuai untuk pakai dengan kita lah. Macam saya, saya wat saiz sedang2 jer, tak labuh sangat, tak singkat sangat.



Then, patchkan boarder lace tu..jahit sembat jer..


Lepas tu jahitlah pearl..saya just jahit sikit jer. tak nak banyak2 sebab dekat bahagian baju dah banyak pearl kan. Tudung, saya patch kan boarder lace dekat bahagian atas jer. then, jahit pearl sikit.

Dah Siap!!!

Details untuk veil & tudung



6 comments:

  1. yeah cantik...mudah je kan...jimat skali...

    ReplyDelete
  2. kedai reben dkt jln tar tu yg mne yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kedai bunga reben. dia deret kedai depan Sogo. tapi bukn betul2 depan sogo. dia ada jual barang2 hantaran kawen, mcm bunga telur, pahar dll.

      Delete
  3. wahhh thanks banyak membantu lepas ni boleh DIY sndiri ehehe

    ReplyDelete
  4. Kain net tu beli brape meter ye tuk labuh cmtu?

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!