About Us

Wednesday, June 13, 2012

HIV test = Done… (^_^)





Baru nak update cerita pasal buat HIV test dekat kampung hari tu. Why buat dekat kampung? Sebab kedah hari ahad kan hari bekerja, so klinik kesihatan semua buka. Senang. Tak payah nak ambik cuti semata-mata nak buat HIV test dekat shah Alam. (sayakan kedekut cuti skrg nih). Lagipun klinik kesihatan seksyen 7 shah alam kena buat appointment dulu kalau nak buat HIV test. Ramai sangat orang kot. Dekat kampung tak payah. Bawak diri dengan IC jer..hehehe….


Oh ya.,just nak story dekat sini pasal experience buat HIV test hari tu. Untuk HIV test, kita boleh buat di mana-mana klinik kesihatan kerajaan di seluruh Malaysia. Means, kalau korang nak kawen dekat kedah, nak buat HIV test dekat selangor pun boleh. Janji klinik kesihatan kerajaan. Ada sesetengah klinik kena buat appoinment dulu. Better korang call la dulu klinik tu before pergi. Pasal borang ujian saringan HIV tu, selalu dekat klinik dah sediakan. Tak payah ambik dekat pejabat agama dah..terus isi borang dekat klinik jer. Mudah kan? Tapi saya rasa bosan gila nak kena isi banyak borang.. Menulis suka, isi borang malas betul.huhuhu…

Mula2 saya pergi klinik kesihatan kodiang, sebab dekat dengan rumah saya. Last2 orang dekat klinik tu cakap orang yang buat HIV test tu cuti pulak hari tu. Tapi disebabkan saya nak balik shah alam dah malam tu, saya pergilah  jugak ke Klinik kesihatan Tunjang petang tu untuk buat HIV test sebab dalam hati dah bertekad, nak settlekan jugak pasal urusan HIV test hari tu jugak. Saya sampai awal dekat klinik petang tu. Yang bestnya, klinik sikit jer orang (^_^).

Untuk perempuan, banyak sikit borang kena isi. Dapat pulak saya first time datang klinik kesihatan tu, tambah extra lagila kena isi borang maklumat diri untuk rekod klinik. Oh ya, ada jugak maklumat pasangan yang kena isi macam nama, address rumah & office. So, better ada maklumat tentang pasangan anda sebelum datang klinik. Saya kena isi borang saringan HIV, borang pre-pregnancy & borang2 lain (serius lupa nama borang tapi yang pasti ada  satu borang pasal ujian tahap stress. Tak tahu kenapa kena ada borang ni. Maybe sebab bakal pengantin semua suka stress kot? Hahaha…). Saya just nak buat HIV test je sebab talesemia saya dah buat masa buat blood medical checkup hari tu. Kejap je, lepas test darah then ada interview sikit pasal hal2 perempuan (berkaitan dengan borang pre-pregnancy test yang diisi tu) then semuanya settled. Result? Negative la..kalau tak, tak dapatla slip kuning dari klinik. Hehehe…Hurray….dah lepas satu prosedur nikah =) 

Petang ni, nak ambik suntikan vaksin hepatitis B untuk kali ke-2 pulak. Kena complete 3 suntikan vaksin before kawen. Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar. Jika dia jodoh saya, Insya-Allah..pasti segalanya dipermudahkan….saya memang risau tapi doa itu pengubat resah hati. Doakan yang terbaik untuk kami sekeluarga..Amin..



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen!