About Us

Sunday, May 29, 2011

Hikmah Memaafkan Orang. (Kalau sakit hati macam manapun, Maafkanlah..)

Marah, sakit hati, geram, benci...semuanya ada sekarang. Saya tak tahu ayat apa lagi yang paling sesuai nak cakap. Saya sedih dan kecewa sangat-sangat. Tak sangka benda-benda macam ini akan jadi dekat saya. Tapi, bila difikirkan balik, mungkin ada hikmah disebalik rasa sakit dan pedih yang saya alami. Allah lebih mengetahui..

Prinsip hidup saya mudah, saya tak suka bermusuh dengan orang. Walaupun ada yang pernah buat saya tersiksa dan sedih, saya memaafkannya. sebab bagi saya, rasa sakit dan kecewa tak akan pergi selagi kita menyimpan dendam. Mungkin bagi sesetengah orang, apa yang saya buat nampak bodoh. Tapi kesannya pada diri, Allah saja yang tahu. Segala perbuatan baik dan buruk seseorang itu pada kita, biar Allah saja membalasnya.



pagi ini, saya tercari cari hikmah memaafkan sebagai panduan untuk saya & mereka mereka di luar sana yang masih menyimpan rasa dendam dihati. Memaafkan bukan beerti kita kalah, tetapi mengembalikan sifat positif yang ada pada diri kita.

HIKMAH MEMAAFKAN:

Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh. (QS. Al Qur’an, 7:199)

Dalam ayat lain Allah berfirman: "...dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (QS. An Nuur, 24:22)


... dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (QS. At Taghaabun, 64:14)

 
"Tetapi barang siapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia." (Qur'an 42:43) 

Berlandaskan hal tersebut, kaum beriman adalah orang-orang yang bersifat memaafkan, pengasih dan berlapang dada, sebagaimana dinyatakan dalam Al Qur'an, "...menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain." (QS. Ali ‘Imraan, 3:134)

Ingat, surga itu disediakan bagi orang-orang yang bertakwa, yang salah satu sifatnya adalah mudah memaafkan. "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabb-mu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (yaitu) orang-" orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan." (QS Ali Imran [3] 133-134).


Semoga kita semua sentiasa didalam limpahan keredhaan-Nya..Amin..

2 comments:

  1. mesti rasa benci tu susah nak buang.makan masa, tapi insya-Allah, bila dah lama berlalu, rasa benci itu akan pergi

    ReplyDelete
  2. salam... kak, sy mohon share ea... tgh mcari jugak hikmah2 memaafkan org...huhu... moga keikhlasan hati dinilai sang Pencipta... Dia lebih mengetahui isi hati kita... ^_^v

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!